#GST - Kerajaan tipu peniaga ???

Dulu ada SST yg kadarnya lebih tinggi daripada 6%. Tapi sistem kutipan cukai SST ada kelemahan.  Peniaga kutip dari kita 10% tapi yg sampai pada kerajaan tak sampai separuh. GST menggantikan SST.

Dgn sistem GST, peniaga kutip dari kita 6%, sampai pada kerajaan jumlah yg sama. Mereka tak boleh menipu lagi dah. Itu yg mereka marah sangat. Ramai yang sebenarnya tertipu dgn propaganda peniaga2 yg memihak kepada pembangkang.

GST sebenarnya tidak membebankan golongan miskin. Purata perbelanjaan golongan miskin sekitar RM1500 sebulan. Daripada RM1500 tu, bukan semua perbelanjaan dikenakan GST. Barangan keperluan asas tak dikenakan GST. Katalah perbelanjaan orang miskin yg dikenakan GST ialah RM600 sebulan, maka jumlah GST yg mereka bayar hanyalah RM36 sebulan. Di samping itu, orang miskin dapat BR1M dan MyBeras yang jumlah nilainya melebihi RM100 sebulan secara puratanya.

Org miskin tak makan dan minum di McD, Starbucks dan restoran-restoran masakan Arab. Premis sebegini pastinya mengenakan GST. Orang miskin juga tidak bertukar handphone setiap kali model baru keluar. Kalau beli IPhone 6S, GST yg perlu dibayar melebihi RM150.

Itu sebabnya mereka yang menentang sangat GST terdiri daripada golongan peniaga yg selama ini menipu kerajaan dan mereka melancarkan propaganda sehinggakan ramai orang terutamanya golongan berpendapatan sederhana tertipu dan terpengaruh dengan dakyah mereka.

Peniaga sebegini juga bertindak mensabotaj kerajaan dengan menaikkan harga barangan sesuka hati mereka supaya rakyat menyalahkan kerajaan. Untuk menangani kenaikan harga barang yang melampau, rakyat perlu berbelanja secara berhemah. Kalau berbelanja macam tak ingat dunia macam apa yang terjadi pada jualan tudung Fareeda tempoh hari, maka anda bukan dikira orang susah dan memang patut dikenakan GST.

sumber : fb Hanafi Ali