MALAYSIA AKAN BANGKRAP ???

Benarkah negara Malaysia akan bangkrap ? Ini adalah jawapan kepada mesej-mesej palsu yang disebarkan melalui media sosial mengenai negara akan bankrap. Sebenarnya mesej ini adalah kitar semula dari mesej tahun lepas yang tidak pun menjadi kenyataan. September 2016 di ubah menjadi September 2017.

SOALAN :-

Ringgit Malaysia dijangka jatuh lebih rendah kepada RM 4.50 pada akhir September ini serta Ringgit tidak digunakan sebagai mata wang untuk perdagangan dalam pertukaran saham dunia. Ringgit akan pulih apabila kerajaan membuat pengurangan seterusnya eksport minyak mentah atas sebab bekalan.

JAWAPAN :-

*Mata wang naik dan turun. Sekarang kita berada di USD1 = RM4.00 dan kita berada di USD1 = RM4.47 pada awal tahun lalu. Hidup kita tidak banyak berubah apabila ringgit kita menyusut dari RM3.20 hingga RM4.00 sejak beberapa tahun kebelakangan ini. Juga kita tidak secara tiba-tiba menjadi lebih kaya apabila mata wang kita meningkat dari RM3.73 kepada RM3 dari 2008 hingga 2012. Begitu juga, United Kingdom juga tidak muflis apabila Pound UK menyusut dari £1 kepada RM6.75 pada Oktober 2015 kepada RM5.20 baru-baru ini.*

*Malah, Ringgit yang lemah membolehkan kita lebih kukuh berdaya saing dan sebagai bukti adalah peningkatan berterusan dalam perdagangan luar negeri dan lebihan dagangan di mana industri perkilangan dan perkhidmatan menjadi lebih kukuh dalam peningkatan daya saing walaupun kelemahan harga minyak GLOBAL, yang di luar kawalan Malaysia. Ini akan membantu Malaysia mempelbagaikan ekonomi supaya kita akan kurang bergantung kepada eksport komoditi.*

SOALAN :-

Semua orang perlu mengambil langkah berjaga-jaga kerana ini ialah satu malapetaka ekonomi yang sedang dihadapi. Simpanan Bank Negara hanya RM101 bilion pada masa ini, sedangkan hutang telah melampaui kepada Rm 614,880,270 bilion. Ini bermaksud setiap warganegara mempunyai satu hutang percukaian Rm18,835. Nasihat yang boleh dikongsi bersama,.. buat masa ini hentikan melabur dalam mana-mana usaha niaga, harta atau kereta. Wang tunai yang ada di tangan adalah lebih selamat.. sebagai persediaan dalam menghadapi bencana ekonomi yang sedang dan akan melanda.

JAWAPAN :-

*Jumlah rizab BNM salah dari segi mata wang. Rizab BNM semasa bukan RM101 bilion tetapi USD 101 bilion bermakna RM400 bilion (atau lebihkurang dilingkungan itu kerana ia tertakluk kepada turun naik matawang). Tak kan "Tun Daim" akan kesilapan bodoh dalam perkara ini.

Bagi hutang Kerajaan, jangan hanya melihat jumlah mutlak tetapi nisbah hutang kepada KDNK yang bermaksud hutang berbanding pendapatan tahunan kami. Sekarang ini adalah kira-kira 54%. Apabila Mahathir menjadi PM pada tahun 1982, dia meningkatkan nisbah ini dari 40% kepada lebih daripada 100% dalam masa 5 tahun dan negara tidak muflis ketika itu. Kita juga tidak akan bankrap pada 54%.

Malah, menurut CIA's world factbook, Malaysia pada 54% berada di tempat ke-71 di negara-negara dengan hutang yang paling tinggi berbanding nisbah KDNK - bermakna 70 negara-negara lain akan bankrap dahulu sebelum sampai giliran Malaysia - dan ini termasuk negara-negara seperti Jepun, Singapura, United Kingdom, Amerika Syarikat, Jerman dan lain-lain lagi.

Pulau Pinang sekarang telah memulakan projek Induk Pengangkutan bernilai RM46 bilion di mana Kerajaan negeri berkata, mereka akan meminjam untuk membiayai projek berkenaan. Dibahagikan dengan 1.6 juta orang di Pulau Pinang, ini bermakna RM28,750 setiap seorang dan andaian hutang negara RM18,835 setiap seorang akan menjadikan Malaysia bankrap, apakah RM28,750 setiap seorang bermakna Pulau Pinang akan bankrap lebih dahulu daripada negara ini.*

SOALAN :-

''World Economic Analyst'', menurut Penganalisa Ekonomi Dunia, meramalkan dalam masa 3 bulan berikut ini, ekonomi Malaysia.. akan jatuh. Pasaran saham & nilai matawang akan mengalami satu kejatuhan yang agak menjunam secara drastik.

Ini adalah disebabkan tinjauan ekonomi negatif dunia bagi tahun 2017.

JAWAPAN :-

*Sudah banyak kali di jelaskan. "World Economic Analyst" mana yang dimaksudkan? Malaysia masih menikmati 4.1% pertumbuhan KDNK dalam tempoh 6 bulan yang lepas, pasaran saham kita masih dua kali ganda daripada berbanding pada tahun 2009 dan lebihan dagangan dan rizab kita kukuh. Jadi, bagaimana kita akan bankrap?*

SOALAN :-

Harga minyak mentah akan jatuh terhempas disebabkan penawaran berlebihan. Kerana rakyat Amerika mengepam minyak mentah berlebihan. Alasan-alasan:
i) melukakan ekonomi orang Rusia dan mata wangnya sedangkan orang Rusia ialah no 1 dunia.
ii) ISIS pula terpaksa membiayai kelangsungan hidup mereka dengan menjual minyak mentah dengan lebih murah yang diseludup dari Syria & Iraq maka berlakulah kebanjiran pasaran minyak..

Pengeluaran minyak Malaysia akan terkesan oleh hal yang demikian...selain ketidakpastian politik semasa dan rasuah yang melemahkan semangat pelaburan asing...

JAWAPAN :-

*Pengeluaran minyak dan Eksport kita sudah jatuh - pada tahun 2009, minyak mewakili 44% daripada hasil Kerajaan dan hanya 17% pada tahun lepas dan 11% tahun ini. Dan kita masih tidak bankrap. Walaupun ia jatuh 11% lagi dan menjadi sifar, kita tidak akan runtuh kerana industri yang lain seperti pembuatan dan perkhidmatan dan ekonomi domestik akan terus memacu pertumbuhan.*

SOALAN :-

Dunia telah menganggap Malaysia sebagai no.1 untuk :
i) Rasuah & Skandals serta pemalsuan kewangan dalam pengubahan wang haram.

JAWAPAN:-

*Sebenarnya, Malaysia berada di kedudukan ke-54 pada paling kurang rasuah daripada 179 negara dalam Indeks Persepsi Rasuah terbaru Transparency International - bukan nombor satu. Siapa yang meletakkan kedudukan nombor satu? Badan yang diiktiraf dari mana?.*

SOALAN :-

Jadi sahabat-sahabat saya yang kasihi, ambillah tindakan sederhana dan selesa dalam membelanjakan wang secara bijaksana. Simpan Wang anda untuk hari kesukaran. Kerana kita sedang menuju ke hari-hari yang sukar dan penuh liku. Perjalanan akan menjadi sukar & tidak dapat diduga. Ini akan tertimpa ke atas kita semua, tanpa sedar, tanpa menghiraukan sama ada anda kaya atau miskin. Semoga berjaya untuk semua..............

JAWAPAN :-

*Tiada masalah untuk berbelanja mengikut keperluan tetapi mesej WhatsApp palsu seperti yang sering disebarkan oleh parti pembangkang berpotensi untuk memusnahkan keyakinan dalam ekonomi Malaysia.

Oleh itu, pembangkang yang sering menyebarkan palsu, mengelirukan dengan pembohongan seperti ini untuk memusnahkan keyakinan atau yang dikenali sebagai "self-fulfilling prophecy". Bayangkan jika semua orang percaya dengan apa-apa kandungan dalm mesej ini, tiada siapa yang akan berbelanja dan jika tiada siapa yang akan berbelanja maka semua kedai-kedai akan ditutup, kilang juga akan tutup dan kemudian bank akan tutup dan seterusnya. Seterunya, kita dan orang lain juga akan kehilangan pekerjaan atau perniagaan.

Oleh itu, menyebarkan pembohongan tidak membantu negara kita Malaysia tetapi akan merosakkan Negara dan diri kita sendiri.

Orang-orang ini tidak peduli apa yang berlaku kepada Malaysia selagi mereka memperolehi apa yang mereka mahu. Mereka berfikir bahawa jika ekonomi tidak baik maka ia adalah lebih mudah bagi mereka untuk menang. Orang-orang seperti ini adalah terkeji. Jangan terperangkap dengan penipuan mereka yang menyebarkan mesej negatif serta menghasut dengan politik kebencian, mewujudkan kebimbangan yang akhirnya akan berakhir dengan kemusnahan kepada diri kita sendiri.

Sudah-sudahlah lah "Tun Daim" dan mereka yang lain yang suka menyebar kebencian dengan berita palsu.*